هَمسا

new experience of life on Islamic way

new experience of life on Islamic way

نماز اول وقت برای سالک الی الله

سه شنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۴۱ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

وقتی داشتم به مطالعه ی توصیه های علما می پرداختم دیدم که این بزرگوارن بر روی نماز و نماز اول وقت بسیار تاکید داشتند که در ذیل به آن اشاره می گردد:

_ آیت الله قاضی(رحمه الله علیه)

1. شما را سفارش می کنم به اینکه نمازهایتان را در بهترین و با فضیلت ترین اوقات آن ها به جا بیاورید. این نمازها با نوافل 51رکعت است؛ پس اگر نتوانستید 44رکعت بخوانید و اگر مشغله های دنیوی نگذاشت که آن ها را به جا بیاورید، حداقل نماز توابین را بخوانید.{نماز اهل انابه و توبه، هشت رکعت است که هنگام زوال خوانده می شود}.

2. اگر کسی نماز واجبش را اول وقت بخواند و به مقامات عالیه نرسد، مرا لعن کند.

3. نماز را بازاری نکنید، اول وقت به جا بیاورید، با خضوع و خشوع، اگر نماز را تحفظ کردید همه چیزتان محفوظ می ماند و تسبیح صدیقه ی کبری(سلام الله علیها)که از ذکر کبیر به شمار می آید و آیت الکرسی در تعقیب نماز ترک نشود.

_ آیت الله بهجت(رحمه الله علیه)

1. ایشان فرمودند که امام علی(علیه السلام) فرمودند: « بدان که هر چیزی از عمل تو تابع نماز توست»؛ بر شما باد به محافظت بر نمازهای پنچ گانه در اولین وقت های آن ها و بر شما باد به رو نمودن و توجه باتمام وجود به سوی خدای تعالی{در این صورت} سعادت را از دست نخواهید داد، ان شاالله تعالی.

2. شخصی از این بزرگوار سوال پرسیدند که :« این جانب می خواهم به مقامات عالیه برسم، چه کنم؟»

ایشان پاسخ فرمودند:« بسمه تعالی، تعجب است از بعضی از فضلا که نعمت بالاتر و سهل تر، میسور آن هاست{با این حال}تعقیب می نماید از نعمت پایین تر و صعب و مشکل« أَ تَسْتَبْدِلُونَ الَّذِى هُوَ أَدْنىَ‏ بِالَّذِى هُوَ خَیرٌْ »(بقره/61)«آیا به جاى چیز بهتر، خواهان چیز پست‏ترید؟» مثلا «االصلوه معراج المومن» و راه آن میسور همه است{لکن} منصرفند از این عروجِ در نماز با سهولتش و تفحص می نمایند از مرتبه ای که به آن نمی رسند.

_ شیخ حسنعلس نخودکی اصفهانی

1.مرحوم شیخ بر خواندن نمازهای روزانه در اول وقت تأکید بسیار داشتند و این نخستین وصیت ایشان به فرزند خویش بود. ایشان فرمودند:« اگر آدمی یک اربعین به ریاضت بپردازد، اما یک نماز صبح او قضاء شود، نتیجه ی آن اربعین«هَباءً مَنْثُورا»؛«غبارى پراکنده» خواهد شد.

2. نقل است که جوانی نزد شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی آمد و گفت: « سه قفل در زندگی ام وجود دارد و سه کلید از شما می خواهم! قفل اول این است که دوست دارم یک ازدواج سالم داشته باشم، قفل دوم اینکه دوست دارم کارم برکت داشته باشد و قفل سوم اینکه دوست دارم عاقبت به خیر شوم».

شیخ نخودکی پاسخ دادند: « برای قفل اول نمازت اول بخوان، برای قفل دوم نمازت اول وقت بخوان و برای قفل سوم هم نمازت را اول وقت بخوان» 

جوان عرضه داشت که سه قفل با یک کلید؟!

شیخ پاسخ گفتند:« نماز اول وقت «شاه کلید» است»

3. شیخ درجایی دیگر فرمودند:« عمده نظر در دو مطلب است؛ یکی غذای حلال و دوم توجه به نماز و اصلاح آن».

_ آیت الله بهاری

1. اوقات مخصوصه نمازها را مراعات نماید و مهما ممکن (تا اندازه ای که ممکن است) با طهارت باشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی